مروری بر زبان برنامه نویسی پایتون و بررسی دلایل محبوبیت

Python-356x400

 

Why Python؟

اصلاً چرا پایتون؟ و لزوم یادگیری این زبان چیست، چه مزایایی نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی دارد و خب ببینیم اصلاً آیا لازم هست ما این زبان را یاد بگیریم و یا خیر؟

Python-356x400

 

Why Python؟

اصلاً چرا پایتون؟ و لزوم یادگیری این زبان چیست، چه مزایایی نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی دارد و خب ببینیم اصلاً آیا لازم هست ما این زبان را یاد بگیریم و یا خیر؟

  • موضوعات مورد بحث
  • تاریخچه پایتون
  • محبوبیت پایتون
  • ساختار پایتون
  • ویژگی های پایتون

 

تاریخچه پایتون:

پایتون در سال ۱۹۹۰ با هدف طراحی یک زبان اسکریپتی (زبان اسکریپتی: نمونه کوچک شده زبان های مادر خود و عملکرد سریع دارد) قدرتمند پا به عرصه وجود گذاشت و معرفی شد. توسط یک محقق سوئدی به نام خودو ون روسووم (Guido Van Rossum) در موسسه ملی تحقیقاتی ریاضی و کامپیوتر شهر آمستردام به نام CWI به وجود آمد. اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۱ منتشر شد و در نهایت به مرکز تحقیقاتی CNRT در امریکا رفت و در آنجا رشد کرد و تا سال ۲۰۱۶ به نسخه ۳ خود رسید. در همان سال ها این محقق نام پایتون را از روی یک برنامه کمدی که برنامه محبوبش بود برداشت و از همان سال تا به اکنون این اسم تغییری نکرد (عکس آن چه را که در مورد لوگوی (مار) آن فکر می کنیم در مورد منشأ نام آن (شکل ۱)).

Python1-400x343

شکل ۱

Python2-450x225

تصویر “خودو ون روسوم” خالق زبان برنامه نویسی پایتون

 

محبوبیت پایتون:

طبق آمارهای به دست آمده طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، پایتون محبوب ترین زبان کدینگ دنیا شناخته شد که با اختلاف بعد از آن زبان های Java, C++, Ruby و بقیه زبان های برنامه نویسی را می بینیم.

اگر در دانشگاه های ایران و بخصوص در رشته های برق و کامپیوتر تحصیل کرده باشید حتماً می دانید اولین درسی که دانشگاه به برنامه نویسی اختصاص می دهد زبان های C و C++ هستند. این در حالی است که امروزه در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا نظیر MIT، زبان پایتون را برای آموزش به دانشجویان تازه وارد انتخاب می کنند. حال به چه دلیلی به این نتیجه رسیده اند؟ دلیلش سینتکس منظم و خوانا بودنش در کنار آسان بودن برنامه نویسی با آن ها است، که این هم یکی از مهم ترین عوامل محبوبیت این زبان در میان دانشجویان و برنامه نویسان شده است.

اصطلاحاً می گویند اگر تا یک حد مورد قبولی شما زبان انگلیسی رو بلد باشید پس حتماً پایتون هم بلدید. خب اصلاً چرا یک همچنین فاکتوری محبوبیت می شود؟ اگر که شما قبلاً برنامه نویسی نکرده باشید، باید بدانید که که در واقع یادگیری برنامه نویسی به معنای یادگیری ایجاد یک فکر جدید در شما است. بنابراین ما داریم یک فکر جدید را یاد می گیریم که آن فکر را قرار است به زبان ماشین ترجمه کنیم. حالا هر چقدر زبان ماشین به زبان محاوره ما نزدیک تر باشد ما خیلی سریع تر آن را یاد می گیریم و خیلی برایمان راحت تر و دل نشین تر است. پایتون با این هدف پایه گذاری شده است و در واقع برنامه نویسی را به این هدف نزدیک تر می کند.

بنابراین با دانستن یکسری از لغات زبان انگلیسی آن را پیاده سازی کنیم و لازم نیست که برای فهماندن یک برنامه به ماشین از کدهای عجیب و غریب و خیلی طولانی استفاده کنیم، بنابراین می توانیم همانطور که صحبت می کنیم آن را هم بنویسیم و این خودش مزیت خوبی است. طبق جدولی که در سایت های معتبر وجود دارد (نمودار ۱) روند رشد پایتون را نشان می دهد از سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ و مشخص می کند که در سال ۲۰۱۵ به رنکینگ یک رسیده است.

Python3

نمودار ۱

 

ساختار پایتون:

مشخصاً هر وقت یک ایده به وجود می آید، قبل آن ایده های دیگری بوده اند که به ثمر رسیده اند و پایتون هم همینطور هست. در واقع پایتون از دو گروه زبان های سیستمی مثل Java, C++, C و یک گروه زبان های تفسیری مثل Tcl, scheme و Perl مشتق شده است (شکل ۲). بنابراین حاصل مشتق شدن این دو گروه است که تمامی ویژگی های سطح بالا را به پایتون می دهد و به همین دلیل است که قدرتمند شده است.

Python4-450x253

شکل ۲

 

ویژگی های پایتون:

ویژگی های پایتون که آن را از سایر زبان ها متمایز می کند در ذیل اشاره شده است.

۱- فراگیر بودن در هر Platform

اگر چه در سال ۱۹۹۱ که اولین نسخه پایتون منتشر شد، فقط برای یک سیستم عامل تعبیه شده بود اما تا الان که این دستور توسعه پیدا کرده است، روی بسیاری از سیستم عامل ها قابل پیاده سازی است.

۲- Syntax ساده

پایتون زبان کمینه گرا است، همانطور که گفته شد در پایتون همان ضرب المثل “اگر انگلیسی را بلد باشید، پایتون را هم بلد هستید” از اینجا می آید و این خودش یک نقطه قوت است. چرا که به جای درگیر کردن برنامه نویس به جزئیات به آن اجازه می دهد که روی حل مسائل و الگوریتم ها تمرکز بیشتری پیدا کند و همین امر به طبع باعث ارتقاء در سرعت کد نویسی می شود. یعنی به جای اینکه یک برنامه نویس دائما فکر کند که برای حل یک مسئله باید دنبال چه کدی و دستوری در پایتون بگردد، می تواند بیشتر وقت خود را برای اینکه یک الگوریتم بهتری را ارائه دهد و این باعث افزایش سرعت در کد نویسی می شود.

۳- سبک و کم حجم

علی رغم بسیاری از کتابخانه هایی که در خود گنجانده است قادر است حافظه اش را مدیریت کند.

۴- سطح بالا High Level

پایتون از جمله زبان های قدرتمند سطح بالا است که بسیاری از ویژگی های زبان های سطح پایین تر را ندارد.

۵- کتابخانه های بسیار قدرتمند

یک ویژگی که هر برنامه ای می تواند داشته باشد، وجود کتابخانه در آن برنامه است. کتابخانه همانطور که از اسمش پیداست، باید حاوی یکسری اطلاعات باشد که کاربر جستجو کند و یکسری از اطلاعات از آن استخراج نماید. کتابخانه در برنامه نویسی یعنی بسیاری از کدها در کتابخانه هر برنامه ای می تواند موجود باشد و بجای آن که برنامه نویس تمامی کدهای مربوطه اش را بنویسد می تواند به راحتی جستجو کند و در کتابخانه آن برنامه اگر موجود باشد آن را فراخواند و از آن استفاده نماید.

چیزی هایی که پایتون را از هر برنامه ای متمایز می کند، این است که پایتون دارای کتابخانه های بسیار وسیعی است و این یکی از ویژگی بارز آن است در عین حال که با وجود این کتابخانه های وسیع این برنامه سبک و کم حجم است.

۶- شی گرایی سطح بالا

ویژگی شیئ گرایی در این زبان مهمترین ویژگی پایتون است که در واقع پایتون یک زبان شیئ گراست.

۷- متن باز

پایتون جزء زبان های برنامه نویسی متن باز است به این صورت که می توان متن آن و خود برنامه را به راحتی از اینترنت دریافت کنید و یا در توسعه آن همکاری نمایید.

۸- سرعت بالا

پایتون از سرعت قابل قبولی در پردازش در مقیاس بالا نسبت به سایر زبان های اسکریپتی برخوردار است. در واقع سرعت بالا از همان ویژگی سبک و حجم بودنش هم مشتق شده است.

 

آنچه مطالعه کردید، توسط جناب آقای مهدی صالحی به عنوان پیاده سازی و برداشت متنی بخش هایی از آموزش «برنامه نویسی پایتون» تهیه شده و جهت استفاده مخاطبین گرامی در متلب سایت منتشر می شود.

 

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی‎

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *