مراجع مرتبط با فرادرس آنالیز تصویر در علوم زمین‎

آموزش کاربرد آنالیز تصویر در علوم زمین

در این دورۀ آموزشی، ویژگی های تصاویر رقومی، تفاوت تصویر دیجیتال از دیدگاه انسان و رایانه ، کلاس های مختلف تصویر و تفاوت آن ها در بصری سازی تصویر، و مطالعه و بررسی چندین مسالۀ عملی حاصل از تجربیات مدرس و الگوریتم استخراج اطلاعات مهندسی از آن ها ارائه خواهد شد. هدف اصلی از این دوره آموزشی، انتقال درک صحیح از نحوۀ آنالیز تصاویر مربوط به علوم زمین است که در قالب توضیحات تکمیلی در مسائل عملی مورد نظر دنبال خواهد شد. همچنین، انتظار می رود محقق گرامی پس از این دورۀ آموزشی بتواند درک مناسب تری راجع به تحلیل تصاویری که در حیطۀ مطالعاتی خود با آن ها مواجه است، داشته باشد.

آموزش کاربرد آنالیز تصویر در علوم زمین

تصویر یکی از داده های رقومی موجود در علوم زمین بوده که از جهات علمی و صنعتی بسیار حائز اهمیت است. این تصاویر می توانند در قالب مسائل مختلف در علوم زمین تهیه شوند، و بنابراین توسعه الگوریتم های متنوع به منظور استخراج اطلاعات مهندسی از آن ها ضروری می باشد. پردازش تصویر به معنای انجام عملیا هایی برروی تصویر بوده که باعث بهبود ظاهری و بصری تصویر می شود. به عبارت دیگر، ورودی الگوریتم های پردازش تصویر، یک تصویر بوده و خروجی آن نیز یک تصویر است که از جنبه های مختلف ظاهری و بصری برای چشم انسان قابل درک تر شده است. اما آنالیز تصویر، به معنای استخراج اطلاعات مهندسی از تصویر می باشد. به عبارت دیگر، ورودی الگوریتم های آنالیز تصویر، تصویر بوده اما خروجی آن اطلاعات رقومی برداری و اطلاعات مهندسی است. در الگوریتم های آنالیز تصویر، به منظور بهبود کیفیت اولیۀ تصویر، الگوریتم های پردازش تصویر نیز استفاده می شوند؛ اما، خروجی نهایی آن یک تصویر نبوده، بلکه اعداد رقومی و اطلاعات مهندسی است. آن چه در علوم زمین مطلوب است، آنالیز تصویر است که علاوه بر بهبود ویژگی های بصری تصویر، اطلاعات مورد نیاز را از تصویر استخراج نماید.

در ادامه مقالات، کتب انگلیسی و آموزش های آنلاین منتشر شده در این زمینه معرفی شده اند:

 

معرفی مقالات
عنوان نویسندگان سال انتشار لینک توضیحات
A new intelligent method for minerals segmentation in thin sections based on a novel incremental color clustering Hossein Izadi, Javad Sadri, Nosrat-Agha Mehran ۲۰۱۵ لینک (کلیک کنید)

 

معرفی کتب انگلیسی
عنوان تصویر نویسندگان سال انتشار لینک توضیحات
Digital Image Processing Using MATLAB Screenshot (50) Rafael C. Gonzalez , Richard E. Woods, Steven L. Eddins ۲۰۰۹ لینک (کلیک کنید) پردازش تصویر دیجیتال با استفاده از MATLAB

 

معرفی منابع آموزشی آنلاین فرادرس
عنوان مدرس مدت زمان لینک
آموزش کاربرد آنالیز تصویر در علوم زمین مهندس حسین ایزدی ۴ ساعت و ۴۲ دقیقه لینک (کلیک کنید)
آموزش نرم افزار eCognition مهندس سعید امینی ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه لینک (کلیک کنید)
آموزش تناظر یابی در تصاویر دیجیتال با استفاده از ویژگیهای محلی دکتر زینب قصابی ۳ ساعت و ۴۸ دقیقه لینک (کلیک کنید)

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *