کتیا انتخابی بهتر از سالیدورکز

کتیا (CATIA) و سالید ورکز (SolidWorks) هر دو سالید مولدرهای چند بعدی هستند که روی سیستم های اینتل و ویندوز اجرا می شوند. حتی از نظر ظاهری با داشتن پنجره های ویندوزی، فهرست ها، دکمه ها و قابلیت های گرافیکی و درخت های اسمبلی، مشابه هم هستند. هر دو محصول یک کمپانی هستند. اما کتیا با قیمت $۱۶,۵۰۰ و سالیدورکز با قیمت $۴,۹۹۵ به فروش می رسند. علت این تفاوت قیمت و قابلیت های هر کدام را در این پست بررسی می کنیم.

کتیا (CATIA) و سالید ورکز (SolidWorks) هر دو سالید مولدرهای چند بعدی هستند که روی سیستم های اینتل و ویندوز اجرا می شوند. حتی از نظر ظاهری با داشتن پنجره های ویندوزی، فهرست ها، دکمه ها و قابلیت های گرافیکی و درخت های اسمبلی، مشابه هم هستند. هر دو محصول یک کمپانی هستند. اما کتیا با قیمت $۱۶,۵۰۰ و سالیدورکز با قیمت $۴,۹۹۵ به فروش می رسند. علت این تفاوت قیمت و قابلیت های هر کدام را در این پست بررسی می کنیم.

 

ماژول تخصیص داده شده

کتیا نرم افزار طراحی تخصیص داده شده برای مواردی مانند سیسم کشی، ورق های فلزی و مصالح کامپوزیت ها برای هواپیما هاست. کتیا چهار محصول برای طراحی محل عبور سیسم های برق الکتریکی، کانال ها و راهنمای موج، را ترکیب کرده است.

در زمینه طراحی خودرو، کتیا برنامه مخصوصی برای کلاس الف سطوح دارد که به کاربران اجازه می دهد از نقاط دیجیتالی شده از مدل های خمیری شروع کرده و سطوح ریاضی روان برای تولید ابزارها و بررسی قطعات نهایی تولید کند.

کتیا V5R9، جدا از برنامه های دیگر، صد و بیست و نه محصول جداگانه را با هم یکی می کند.

 

مدلسازی ماهرانه شکل

سالیدورکز سیستم توانایی برای طراحی صنعتی است که شامل قابلیتهای مهارتی مانند لافت ها، متغیرهای پشت بند، دیواره و زاویه هاست. محیط طراحی مکانیکی کتیا نیز این ابزارها را دارد و بهتر از ابزراهای سالیدورکز نیستند. اما کتیا همچنین، قابلیت مدل سازی شکل بهتر از سالیدورکز را ارئه می دهد.

محصول طراحی سطوح عمومی (GSD)، به طراحان این امکان را می دهد که سطوح را مانند آنچه در سالیدورکز است، روبش، دور زدن و لافت کنند . همچنین به طراحان امکان انجام کارهایی که در محیط پارامتریک سالیدز ممکن نیست، را می دهد. برای مثال، یک طراح می تواند خطوط و منحنی در فضا بکشد و سطوح را بین آن ها جا دهد. سطوحی که به این روش ایجاد می شوند، می توانند تقاطع داشته باشند و یا ویرایش شوند تا متقاطع گردند و با فیلت ها مخلوط می شوند. GSD همچنین، به مهندسان امکان افزودن سطوحی که بین دو سطح غیرمتقاطع مخلوط می شود را می دهد.

 شکل دهنده های فری استایل به طراحان امکان ایجاد سطوح محدود به منحنی ها می دهد و شکلهای خود را با کشیدن نقاط کنترل به موقعیت جدید، تغییر دهند. برنامه های CAD که مدل سازی سطح را استفاده می کنند، از سیستم های مدلسازی سالید کمتر اتوماتیک هستند. در حالی که برنامه های سالیدز سطح را اتوماتیک مرتب می کنند، کاربر نرم افزار مدل سازی سطح باید کار را دستی انجام دهد. هرچند با سطح، طراحان ممکن است بتوانند مدل هایی که سیستم مدل سازی سالید نمی تواند، ایجاد نمایند.

در کتیا ورژن ۵، شکل دهنده فری استایل به طراحان اجازه می دهد مدل های سطح را با دستکاری نقاط کنترل شکل دهند.

 

طراحی شده برای تیم های بزرگ

کتیا به مشتریان امکان راه اندازی محیط های کاری به نام ورک بنچ را می دهد که شامل تمام ابزارهاف مترجم ها و اشاره گر هایی به مکان هایی که قرار است وظیفه خاصی انجام شود، می باشد. برخی از ورک بنچ های استاندارد شامل طرح مکانیکی، طرح شکل، مدل های دیجیتالی و طرح ها و آنالیز های ارگونامیکی می باشد. با کمی برنامه نویسی، مشتریان می توانند ورک بنچ های سفارشی خود برای کارهای کمپانی خود ایجاد کنند.

کتیا ورژن ۵، محصولات نرم افزاری را به شکل ورک بنچ گروه بندی می کند. انتخاب یک ابزار از ورک بنچ، نوار دکمه های مرتبط با ان ابزار را نمایش می دهد.

 

راحتی کار

به دست آوردن مهارت بالا، هزینه دارد. قواعد و پروسه های اختیاری برنامه های کتیا برای اکثر کاربران قابل یادگیری یا استفاده نیست. به عنوان مثال، برای زوم کردن، ابتدا باید دومین دکمه از سه دکمه ماوس را فشار دهد، سپس اولی و سپس اولین دکمه را در حالی که دومی را نگه داشته است، رها کند. برخلاف کتیا، سالیدورکز اعمال کمتری دارد و همین کار با آن را راحت می کند.

راهنمای کاربری کتیا و اکثر منابع آموزشی آن خوب نیستند. برای کمپانی های بزرگ که می توانند از کلاس های آموزشی و منابع آموزشی خوب استفاده کنند، این مورد مشکلی ایجاد نمی کند.

 

خلاصه

سالیدورکز قیمت کمتری نسبت به کتیا دارد؛ بخاطر این که محصولی ساده تر است. خطوط کد کمتری دارد، نصب آن آسان تر است. محصولات پیچیده که نیاز به بهینه سازی در وزن و کارایی دارد می تواند از نرم افزار مهندسی پیشرفته ادغام شده با کتیا بهره ببرد.

 

منبع

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *