آموزش الگوریتم بهینه سازی علف هرز مهاجم یا IWO در متلب

آموزش الگوریتم بهینه سازی علف هرز مهاجم یا IWO در متلب

در این آموزش، همانند سایر آموزش های فرادرس، در ابتدای مبانی تئوری و نظری الگوریتم IWO به صورت کامل تشریح گردیده و سپس به صورت کاملا عملی و گام به گام، در محیط نرم افزار متلب، برنامه نویسی و پیاده سازی شده است. پس از پیاده سازی IWO برای حل یک مسأله نمونه نسبتا ساده، از این الگوریتم برای حل مسأله بسته بندی یا Bin Packing Problem استفاده شده است.

آموزش الگوریتم بهینه سازی علف هرز مهاجم یا IWO در متلب

علف های هرز تقریبا در همه مزارع و باغ های ساخت دست بشر دیده می شوند و مستقل از این که ما چقدر و چگونه برای ریشه کن شدن آن ها تلاش کرده ایم، تقریبا همیشه آن ها برنده بوده اند. مطالعه رفتار این گونه های گیاهی و درس گرفتن از شیوه تکثیر، بقای و تطبیق پذیری آن ها، قطعا می تواند برای ما انسان ها، درس آموز باشد.

الگوریتم بهینه سازی علف هرز مهاجم یا Invasive Weed Optimization (به اختصار IWO)، یک نوع الگوریتم بهینه سازی هوشمند و تکاملی است، که با الهام از روند تکثیر، بقا و تطبیق پذیری علف های هرز، ایجاد و ابداع شده است. ابداع کنندگان این الگوریتم، محمدرضا محرابیان و مرحوم پرفسور لوکس هستند و الگوریتم IWO نیز، یکی دیگر از الگوریتم های بهینه سازی است که توسط محققان ایرانی به جامعه علمی معرفی شده است.

مدرس این مجموعه آموزشی، دکتر سیدمصطفی کلامی هریس (دکترای مهندسی برق-کنترل از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی) است که پیش از این، آموزش عملی ده ها الگوریتم بهینه سازی دیگر را نیز بر روی فرادرس، ارائه نموده است. در این آموزش نیز، همانند سایر آموزش های فرادرس، در ابتدای مبانی تئوری و نظری الگوریتم IWO به صورت کامل تشریح گردیده و سپس به صورت کاملا عملی و گام به گام، در محیط نرم افزار متلب، برنامه نویسی و پیاده سازی شده است.

پس از پیاده سازی IWO برای حل یک مسأله نمونه نسبتا ساده، از این الگوریتم برای حل مسأله بسته بندی یا Bin Packing Problem استفاده شده است، که یکی از مسائل مهم و کاربردی محسوب می شود و بسیاری از مسائل کاربردی در حوزه های مختلف مهندسی (از جمله مهندسی صنایع، مدیریت، مخابرات و …)، پس از بررسی و ساده سازی، به صورت یک مسأله از نوع بسته بندی قابل طرح هستند.

 

 

مهم ترین مطالب و رئوس سرفصل های مطرح شده در این مجموعه آموزشی، در ادامه آمده است:

  • مروری بر شیوه زندگی و تکثیر علف های هرز مهاجم
  • مروری بر نظریه انتخاب r/K یا r/K-Selection Theory
  • مقایسه استراتژی های تکثیر و انتخاب r و K
  • بررسی تناظر میان مفاهیم بهینه سازی و استراتژی های تکثیر
  • بررسی و تشریح گام های الگوریتم بهینه سازی علف هرز یا IWO
  • پیاده سازی گام به گام و عملی الگوریتم IWO در محیط نرم افزار متلب
  • پیاده سازی و حل مسأله بسته بندی یا Bin Packing Problem با استفاده از الگوریتم IWO
  • بهینه سازی مقید با استفاده از الگوریتم IWO

 

 

برای مشاهده جزئیات و تهیه آموزش الگوریتم بهینه سازی علف هرز مهاجم یا IWO در متلب لینک (+) مراجعه نمایید.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *