آیا نرم افزار لاتکس (LaTeX) برای نوشتن پایان نامه هم به کار می آید یا خیر؟

آیا نرم افزار لاتکس برای نوشتن پایان نامه هم به کار می آید یا خیر؟

یکی از مخاطبین فرادرس، در خصوص این که “آیا نرم افزار لاتکس برای نوشتن پایان نامه هم به کار می آید یا خیر؟” سوالی مطرح کردند و بیان کردند، “زیرا دانشگاه ها معمولا فایل ورد پایان نامه ها را هم می خواهند.” 

پاسخ به ایمیل و نظر ایشان:

آیا نرم افزار لاتکس برای نوشتن پایان نامه هم به کار می آید یا خیر؟

یکی از مخاطبین فرادرس، در خصوص این که “آیا نرم افزار لاتکس برای نوشتن پایان نامه هم به کار می آید یا خیر؟” سوالی مطرح کردند و بیان کردند، “زیرا دانشگاه ها معمولا فایل ورد پایان نامه ها را هم می خواهند.” 

پاسخ به ایمیل و نظر ایشان:

بله. در حقیقت Latex (لاتِک) بهترین ابزار برای امور دانشگاهی و علمی (شامل مقاله و پایان نامه، گزارش و …) می باشد.

تقریباً تمام دانشگاه های معتبر کشور هر دو فرمت Latex و Word را می پذیرند. حتی در برخی از دانشگاه های کشور (و تقریبا در غالب دانشگاههای خارج ایران) Latex ترجیح بیشتری دارد (هم از طرف دانشگاه و هم از طرف اساتید و دانشجویان).

تنظیم یک پایان نامه (فقط نوشتن و تنظیمات) اگر در Word دو هفته زمان ببرد؛ در Latex می تواند در کمتر از دو روز، انجام شود. لطفاً توجه نمایید که منظور فکر کردن و نوشتن متن جدید نیست، بلکه تنظیمات و فرمت دهی به پایان نامه و فصل بندی، فهرست سازی و … است. مزیت دیگر Latex تغییر فرمت بسیار ساده تر در آن است. اگر اشتباهی در قالب پایان نامه صورت گرفته باشد، با تغییر چند خط کد، تمام آن تغییر یافته و اصلاح می شود. تبدیل متن پایان نامه به یک مقاله و انتشار آن در مجلات (یا بر عکس)، بسیار ساده تر انجام می گیرد (اگر نگوییم که فقط به کپی کردن بخش های مجاز انتشار نیاز دارد). چنین تغییراتی در Word معمولا با زمان بیشتری قابل انجام هستند. به عنوان مثال در صورت رد شدن یک مقاله در یک مجله علمی، ارسال مجدد آن به مجله علمی دیگر (با فرمت متفاوت)، در کمتر از چندین ساعت قابل انجام است. در فرمت Word این کار ممکن است، در حد روز و بیشتر زمان نیاز داشته باشد.

به هر صورت استفاده از Latex ممکن است که هنوز وارد تمامی دانشگاه های ایران نشده باشد و ممکن است که هنوز دانشگاههایی باشند که در آنها امور علمی با ابزار عمومی نرم افزار Word به پیش می رود. مخصوصاً دانشکده های غیر فنی در داخل و خارج ایران، هنوز علاقه زیادی به استفاده از Word دارند و مشاهده اساتیدی و دانشجویانی که با Latex آشنا نیستند یا اینکه حتی نام آن را نشنیده اند، می تواند روند عادی نشر نتایج علمی پژوهشی در این حوزه ها باشد. بخشی از علاقه به Word در این حوزه ها، امکانات بالای مشارکتی (و ویرایشی Review) این نرم افزار می باشد. در بسیاری از مقالات علوم تجربی مشاهده بیش از ده نویسنده در یک مقاله موضوع عجیبی نمی باشد. امکانات مشارکتی Word در این حوزه ها نسبت به حوزه های فنی با مقالات ۱ تا ۳ نویسنده ای بیشتر به چشم می آید.

البته برای Latex نیز نسخه های مشارکتی متنوعی ارائه شده اند (مشارکت همزمان چندین نویسنده در نگارش مقاله به ص,رت آنلاین).

به هر صورت پیشنهاد می کنیم که لطفاً پیش از نگارش پایان نامه خود، موضوع را با دانشگاه خود بررسی نمایید.

البته ابزارهایی هستند که می توانند یک فایل Latex را به فرمت قابل خوانده شدن توسط Word نیز تبدیل نمایند. اما به هر صورت مقداری زمان میانی برای تنظیمات بیشتر نیاز خواهد بود.

 

برای دانلود رایگان این آموزش ویدئویی، می توانید به این لینک مراجعه نمایید: 

فرادرس آشنایی با LaTeX و ایجاد اولین پروژه با آن

 

مطالب پیشنهادی‎

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *